środa, 20 lutego 2013

Kurkuma - farbowanie

 Nie dawno dowiedziałam się , że można farbować ubrania naturalnymi barwnikami. Dzisiaj moim głównym bohaterem jest przyprawa korzenna jaką jest KURKUMA. Nadaje ona JASNYM najlepiej białym ubraniom żółty kolor, żółty który w świetle dziennym jest naprawdę wyrazisty. A więc witaj kolorze Yellow Bahama:)
Wyciągnęłam z szafy moją starą białą katanę, nieużywaną,nienoszoną. Obcięłam rękawy gdyż miała ona trochę za długie. Na początku miałam zamiar zrobić z niej kamizelkę, no ale ileż można mieć kamizelek. Zrobiłam krótki rękawek.  Oto efekt:
 oraz ozdobiłam kołnierzyk płytami CD / DVD ale wszystkiego dowiecie się poniżej.

Więc do dzieła.
Potrzebne będą:
- jedno opakowanie kurkumy
- biały ciuch
- gumki recepturki (chyba że chcecie zafarbować cały ciuch na żółto , wtedy nie potrzebne recepturki)
- duży garnek
- miska
Do ozdobienia kołnierzyka"
- płyta CD/DVD
- nożyczki
- klej np. Kropelka

1. Abu uzyskać efekt koloru jaki ja zrobiłam , żółto-biały wiążemy w dowolnych miejscach ciuch gumkami recepturkami np. w ten sposób (tu są użyte klipsy zamiast recepturek ..to zdjęcie jest zapożyczone jako przykład jak związać)
2. Nalewamy zimnej wody do miski ,tak żeby ciuch był cały zamoczony. I moczymy ok.30 min.
3. W tym czasie nalewamy  do garnka odpowiednią ilość zimnej wody ,aby swobodnie włożyć ciuch i wsypujemy kurkumę (ja na moją katanę użyłam całe opakowanie) doprowadzamy to do wrzenia i gotujemy na wolnym ogniu 30 min.
4. Po upłynięciu 30 minut wyjmujemy ciuch z zimnej wody , odciskamy nadmiar wody i wsadzamy do  gorącego garnka z kurkumą ( już nie gotującego się. na wyłączonym ogniu) . Pozostawiamy tam ciuch minimum 1 godzinę ( ja trzymałam 1 godz. i 15 min. )  Co jakiś czas mieszamy ciuch ( metalową łyżeczką , nie drewnianą gdyż może się również zafarbować)
5. Po upłynięciu odpowiedniego czasu wyjmujemy ( najlepiej nad wanną żeby nie porozlewać) ciuch ,zdejmujemy gumki recepturki i płuczemy pod letnią wodą AŻ WODA KTÓRA ŚCIEKA Z UBRANIA NIE BĘDZIE JUŻ ŻÓŁTA. aby potem nie farbowało podczas prania.  I wieszamy na wieszaku aż do wyschnięcia. (NIE PIERZEMY )  po wyschnięciu można uprać jak ktoś chce.

KOŁNIERZYK:
1. łapiemy płytę nożyczkami i trzymamy chwilę nad ogniem w kuchence gazowej , aby zmiękła.
2. Tniemy na dowolne figury , w moim przypadku były to różne trójkąty.
3. Naklejamy na kołnierzyk klejem Kropelką
4. Można pozostawić takie , lub na następny dzień odkleić plastikową płytkę i na ubraniu pozostanie tylko te srebrne.

GOTOWE
Ja jestem bardzo zadowolona z efektu. Pierwszy raz robiłam.

Ciekawa jestem waszych efektów.
Pozdrawiam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz